Friday, September 9, 2011

SOALAN PERBINCANGAN 2

Tarikh : 5 September 2011
Pensyarah : Tn. Hj. Alias bin Hj. Sidek


PERKARA
PENTAKSIRAN
PENGUKURAN
PENGUJIAN
PENILAIAN
TAKRIF
Suatu proses untuk mendapatkan maklumat dan mentafsir tentang pencapaian dan prestasi murid
Suatu proses atau sistem yang bertujuan untuk menentukan kedudukan dan pencapaian murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran atau beberapa mata pelajaran
Sesuatu cara yang sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku murid terhadap pembelajarannya, sama ada dalam bidang kognitif, afektif atau psikomotor dengan menggunakan pemerhatian atau ujian formal
Suatu proses atau sistem yang lebih lengkap untuk menentukan kemajuan pembelajaran murid
TUJUAN
Menentukan skor dan membuat interprestasi tentang hasil pembelajaran murid
Memproses maklumat yang telah dikumpul dan merumuskannya dalam bentuk sistem skor.

Mengumpulkan maklumat tentang kemajuan dan pencapaian murid dalam mata pelajaran yang diajarkan
Mengumpul maklumat-maklumat tentang penguasaan, kemajuan dan pencapaian murid-murid dalam mata pelajaran tertentu
ALATAN

Ujian

Set ujian bertulis dengan markah dan gred, pemerhatian

Pemerhatian, ujian lisa,, bertulis

Ujian, tugasan



   4 tujuan atau kepentingan penilaian/ pentaksiran dijalankan.   

  • Diagnosis - mengenal pasti tahap penguasaan murid
  • Penggredan
  • Pemilihan dan penempatan murid
  • Bimbingan - membolehkan guru atau murid melihat kembali pencapaian yang diperoleh

   Jenis Kesahan   
  • Kesahan kandungan/ isi
  • Kesahan Semasa
  • Kesahan ramalan/ telahan
  • Kesahan gagasan/ konstruk
  • Kesahan muka
  • Kesahan kriteria

   Bagaimana meletakkan ralat dalam pengukuran kebolehpercayaan sesuatu ujian   
  • Ditadbirkan dalam suasana ditetapkan atau masa yang sesuai
  • Bebas daripada gangguan
  • Tidak berlaku penipuan/ kekurangan ujian
  • Masa mencukupi
  • Ada jawapan yang betul
  • Perlu lebih daripada seseorang pemeriksa

   Takrif kepada domain kognitif berikut :   
  • Pengetahuan - kebolehan untuk mengingat semula fakta / idea
  • Kefahaman - kebolehan untuk memahami maklumat
  • Aplikasi - kebolehan untuk menggunakan maklumat dalam pelbagai situasi/ situasi baru
  • Analisis - kemampuan untuk mencerakinkan/ menstrukturkan maklumat
  • Sintesis - kemampuan untuk menggabungkan/ menghimpunkan maklumat
  • Penilaian - kemampuan membuat pertimbangan/ memberi nilai

Perbezaan model Bloom dan Krathwohl   

Bloom
Item
Krathwohl
Kognitif
Domain
Afektif
6
Bil. Aras
5
Pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian
Aras
Penerimaan, tindak balas, menilai, organisasi dan menghayati nilai.

No comments:

Post a Comment