Pensyarah : Tn. Hj. Alias bin Hj. Sidek
PERKARA
|
PENTAKSIRAN
|
PENGUKURAN
|
PENGUJIAN
|
PENILAIAN
|
TAKRIF
|
Suatu proses untuk mendapatkan maklumat dan mentafsir
tentang pencapaian dan prestasi murid
|
Suatu proses atau sistem yang bertujuan untuk menentukan
kedudukan dan pencapaian murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran atau
beberapa mata pelajaran
|
Sesuatu cara yang sistematik untuk mengukur perubahan
tingkah laku murid terhadap pembelajarannya, sama ada dalam bidang kognitif,
afektif atau psikomotor dengan menggunakan pemerhatian atau ujian formal
|
Suatu proses atau sistem yang lebih lengkap untuk menentukan
kemajuan pembelajaran murid
|
TUJUAN
|
Menentukan skor dan membuat interprestasi tentang hasil
pembelajaran murid
|
Memproses maklumat yang telah dikumpul dan merumuskannya
dalam bentuk sistem skor.
|
Mengumpulkan maklumat tentang kemajuan dan pencapaian murid
dalam mata pelajaran yang diajarkan
|
Mengumpul maklumat-maklumat tentang penguasaan, kemajuan
dan pencapaian murid-murid dalam mata pelajaran tertentu
|
ALATAN
|
Ujian
|
Set ujian bertulis dengan markah dan gred, pemerhatian
|
Pemerhatian, ujian lisa,, bertulis
|
Ujian, tugasan
|
4 tujuan atau kepentingan penilaian/ pentaksiran dijalankan.
- Diagnosis - mengenal pasti tahap penguasaan murid
- Penggredan
- Pemilihan dan penempatan murid
- Bimbingan - membolehkan guru atau murid melihat kembali pencapaian yang diperoleh
Jenis Kesahan
- Kesahan kandungan/ isi
- Kesahan Semasa
- Kesahan ramalan/ telahan
- Kesahan gagasan/ konstruk
- Kesahan muka
- Kesahan kriteria
Bagaimana meletakkan ralat dalam pengukuran kebolehpercayaan sesuatu ujian
- Ditadbirkan dalam suasana ditetapkan atau masa yang sesuai
- Bebas daripada gangguan
- Tidak berlaku penipuan/ kekurangan ujian
- Masa mencukupi
- Ada jawapan yang betul
- Perlu lebih daripada seseorang pemeriksa
Takrif kepada domain kognitif berikut :
- Pengetahuan - kebolehan untuk mengingat semula fakta / idea
- Kefahaman - kebolehan untuk memahami maklumat
- Aplikasi - kebolehan untuk menggunakan maklumat dalam pelbagai situasi/ situasi baru
- Analisis - kemampuan untuk mencerakinkan/ menstrukturkan maklumat
- Sintesis - kemampuan untuk menggabungkan/ menghimpunkan maklumat
- Penilaian - kemampuan membuat pertimbangan/ memberi nilai
Perbezaan model Bloom dan Krathwohl
Bloom
|
Item
|
Krathwohl
|
Kognitif
|
Domain
|
Afektif
|
6
|
Bil. Aras
|
5
|
Pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan
penilaian
|
Aras
|
Penerimaan, tindak balas, menilai, organisasi dan
menghayati nilai.
|
No comments:
Post a Comment