Minat terhadap Pendidikan Khas di Malaysia bermula pada tahun 1920-an dalam kalangan sukarelawan yang terlibat dalam pembukaan sekolah-sekolah cacat penglihatan dan pendengaran. Laporan Jawatankuasa Kabinet yang mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran melalui Perakuan 169 merupakan satu titik tolak yang membawa kepada satu penekanan dan tumpuan yang lebih jelas kepada perkembangan Pendidikan Khas di Malaysia. Perakuan ini menyebut,
"Dengan adanya kesedaran bahawa kerajaan seharusnya bertanggungjawab terhadap pendidikan kanak-kanak cacat adalah diperakukan kerjaan hendaklah mengambil alih sepenuhnya tanggungjawab pendidikan itu dari pihak-pihak persatuan yang mengendalikannya pada masa ini. Disamping itu penyertaan oleh badan-badan sukarela dalam memajukan pendidikan kanak-kanak cacat hendaklah terus digalakkan. "
Perkembangan Pendidikan Khas mengikut jenis adalah seperti berikut:
1. Pendidikan Masalah Penglihatan
1926 | Pembukaan Sekolah Rendah (SRPK) St. Nicholas oleh Gereja Anglican di Melaka. |
1931 | SRPK St. Nicholas berpindah ke Pulau Pinang. |
1948 | Pembukaan SRPK Princess Elizabeth dengan kemudahan asrama oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat di Johor Bahru Pembukaan Institut Berasrama Pusat Latihan Gurney - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). |
1953 | Pembukaan Institut Taman Harapan, Pusat Pertanian Temerloh (JKM). |
1958 | Pembukaan Institut Taman Cahaya, Pusat Pertanian, Sandakan (JKM). |
1962 | Rancangan percantuman bagi pendidikan kanak-kanak cacat penglihatan di sekolah rendah dan menengah biasa yang dipilih, diperkenalkan. |
1963 | Rancangan percantuman bagi pendidikan kanak-kanak cacat penglihatan di sekolah rendah dan menengah biasa yang dipilih, diperkenalkan. |
1977 | Permulaan Latihan perguruan Khas dalam bidang cacat penglihatan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras. |
1978 | Penubuhan Jawatankuasa Utama Pembentukan Kod Braille Bahasa Melayu untuk mengembangkan Sistem Kod Braille Bahasa Melayu. |
1983 | Pembukaan Sekolah Menengah Berasrama Cacat Penglihatan, Setapak |
1984 | Penubuhan Jawatankuasa Kod Braille AI-Quran dan Bengkel Penulisannya bagi tujuan mengembangkan Sistem Kod Braille AI-Quran |
2. Pendidikan Masalah Pendengaran
1954 | Pembukaan kelas pendidikan khas di Jalan Northam, Pulau Pinang. |
1954 | Pembukaan Sekolah Kanak-Kanak Pekak persekutuan (Rendah dan Menengah), Tanjong Bunga, Pulau Pinang. |
1963 | Pembukaan kelas-kelas Pendidikan Khas Rancangan. Percantuman Cacat Pendengaran oleh Kementerian pendidikan di sekolah rendah dan sekolah menengah biasa yang dipilih Permulaan Latihan Perguruan Pendidikan Khas Cacat Pendengaran di Maktab perguruan Ilmu Khas, Cheras. |
1978 | Pengenalan Kaedah Komunikasi Seluruh oleh Kementerian Pendidikan untuk menggubal sistem Bahasa Melayu Kod Tangan Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Komunikasi Seluruh Kementerian pendidikan. |
1979 | Kursus Dalam Perkhidmatan bagi guru-guru yang mengajar masalah pendengaran dalam Bidang Komunikasi Seluruh 1984 Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Kurikulum Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Kementerian Pendidikan. |
1985 | Penubuhan Jawatankuasa Kerja Penyelarasan Komunikasi Seluruh, Kementerian Pendidikan untuk perkembangan Sistem Kod Buku Pendidikan Islam |
1987 | Pembukaan Sekolah Menengah pendidikan Khas Vokasional, Shah Alam. |
3. Program Percantuman/Inklusif
1962 | Program pereantuman dan inklusif bagi murid-murid cacat penglihatan |
1988 | Permulaan kelas perintis untuk murid-murid peringkat bermasalah pembelajaran. |
1993 | Tiga (3) pelajar pendidikan inklusif ditempatkan belajar di Tingkatan 6 Bawah di Sekolah Menengah Methodist (Lelaki), Kuala Lumpur. |
1994 | Pembukaan kelas-kelas program inklusif seeara projek rintis di 14 buah sekolah di seluruh negara. |
1995 | Program Bermasalah Pembelajaran peringkat menengah dimulakan. |
No comments:
Post a Comment